Kulturalnie proszę! (Salvador Dali, Łagodna)

Salvador Dali wielki artysta i ekscentryk, którego bardzo polubiłam w ostatnim czasie. Wystarczyło mi, że przeczytałam kilka zdań o jego życiu i przepadłam. Zafascynowała mnie jego postać, jego tok myślenia, życie i twórczość. Na razie jeszcze nie przeczytałam jego autobiografii "Moje sekretne życie", ale jak tylko to nadrobię, to będzie okazja do powrotu Salvadora na bloga:) W tej chwili znam go tylko z tekstu o jego muzie Gali, czyli Heleny Diakonovej, byłej rosyjskiej emigrantki, starszej od Dalego o 10 lat. Musicie wiedzieć, że do tej pory raczej nie interesowałam się malarstwem, ale Salvador dali właśnie to zmienił!


Poniższy obraz to jedno z jego najsłynniejszych dzieł, pt. "Trwałość pamięci". Powstało ono w 1931 roku w Port Lligal, gdzie artysta wraz z żoną Galą spędzał wakacje. Obraz ten stał się symbolem surrealizmu, którego to przedstawicielem był właśnie Dali. Surrealizm jest to bunt przeciwko klasycyzmowi. W malarstwie było to "wyrażanie wizualne percepcji wewnętrznej". Artyści starali się, aby ich obrazy burzyły logiczny porządek rzeczywistości.


"Twarz Mae West, która może posłużyć jako mieszkanie" to portret z 1933 roku. Przedstawia słynną amerykańską aktorkę filmową i teatralną. Ten obraz dał początek historii niezwykłej sofy, która cztery lata po jej namalowaniu powstała naprawdę. Do dziś można kupić taką kanapę. Na obrazie to usta aktorki są sofą, oczy - obrazami, nos - komodą, a włosy - kotarą.


Mam nadzieję, że te dwa obrazy i mój krótki tekst zachęci Was do pogłębienia wiedzy na temat Dalego. A może wcale nie trzeba Was namawiać?

***

Drugą częścią dzisiejszego odcinka jest opowiadanie "Łagodna. Opowiadanie fantastyczne." Fiodora Dostojewskiego. Historia, która od samego początku wciąga i aż szkoda, że jest taka krótka.

lubimyczytać.pl

Łagodna to jedno z najciekawszych opowiadań Fiodora Dostojewskiego. To historia mężczyzny, który powoli dochodzi do bolesnej prawdy o samym sobie i swoim życiu. Głębokie studium psychologiczne człowieka doświadczonego przez życie, który swoim postępowaniem doprowadza do tragedii. Doskonałe tłumaczenie oraz solidne opracowanie pozwolą w pełni zrozumieć mistrzostwo prozy Dostojewskiego. Lektura polecana przez nauczycieli i metodyków.

W książce znajdziemy wnikliwe studium psychologiczne człowieka. Mąż i żona to główni bohaterowie "Łagodnej", a ich postawy można interpretować na wiele sposobów. Sama wymyśliłam już niejedno wytłumaczenie ich postępowania. Wiem jedno, wszyscy w tej książce są nieszczęśliwi.
Opowiadanie choć krótkie zawiera w sobie pełno prawd życiowych, np. żeby nie odkładać życia na jutro, żeby rozmawiać z partnerem, żeby nie żyć dla opinii, żeby słuchać drugiej osoby,  itd. Po lekturze czytelnik zostaje z masą pytań na temat bohaterów jak i własnego życia.

To już wszystko w dzisiejszym odcinku:) Mam nadzieję, że Was zainteresowałam i pokazałam nowe kierunki. Pochwalcie się co Was ostatnio mocno zainteresowało? Może jakaś książka, film?

Atina.

Komentarze

Popularne posty